Page 76 - Luxusne pera
P. 76
LAMY
Spoločnosť Lamy bola za- tvar je premyslený do každého detailu a všet-
ložená Jozefom Lamym ky súčasti majú konkrétny účel. Radšej než na
v roku 1930 v nemeckom excentrické provokatívne výstrelky sa Lamy sú-
Heidelbergu. Pôvodne ma- stredí na funkčnosť, užívateľský komfort a nadča-
lá rodinná firma sa po- sovosť. Dizajn nesmie byť samoúčelný, ale musí
stupne premenila na naj- súčasne s vizuálnou stránkou zlepšovať základnú
väčšieho výrobcu písacích funkciu výrobku a umocniť jeho úžitkové vlast-
potrieb v Nemecku a jed- nosti. Tieto myšlienky musí prijať za svoje kaž-
ného z najväčších posky- dý dizajnér skôr, než začne pracovať na vývoji
tovateľov prestížnych pí- nového modelu. Výsledkom sú potom skutoč-
sacích potrieb na svete. ne kvalitné perá a ceruzky, ktorým z ich hod-
Z pohľadu ročného obratu je dokonca Lamy od noty neuberú ani roky používania.
roku 2018 najväčším výrobcom luxusných písa-
cích potrieb na svete. Za míľnik v histórii firmy sám M. Lamy označil
kolekciu Lamy 2000, ktorá vznikla v spolupráci
Josef Lamy síce čerpal skúsenosti ako manažér s dizajnérom Gerdom A. Müllerom. Práve prin-
exportu u konkurenčného amerického výrobcu cípy Bauhausu, definované poučkou, že funkcia
písacích potrieb, ale po založení vlastnej firmy predchádza formu, ktoré stáli pri zrode tohto le-
Orthos (Orthos Füllfederhalter-Fabrik) kráčal gendárneho modelu, sa stali základnou charakte-
svojou, často nevyšliapanou cestou. Napríklad ristikou modernej éry dizajnu Lamy.
už v roku 1933 získala nová spoločnosť na výrobu
plniacich pier a mechanických ceruziek patent na Nielen Lamy 2000, ale aj ďalšie modely vzbudzu-
multifunkčné pero. Na začiatku 2. svetovej vojny jú zaslúžený obdiv a uznanie a do súčasnosti naz-
bolo pod značkami Orthos a Artus (firma, ktorú bierali viac ako päťdesiat cien za dizajn a kvalitu
Lamy kúpil v roku 1942) vyrobených viac ako 200 prevedenia.
tisíc pier ročne.
Prvé pero s menom Lamy v názve sa objavilo
prvýkrát až v roku 1952. Lamy 27 bolo doslova
revolučným perom, a to ako kvôli technickému
riešeniu, tak i užívateľskému komfortu, ktoré
poskytovalo. Inovatívny systém Tintomatik za-
isťoval, že tok atramentu bol plynulý, bez ohľa-
du na zmeny tlaku alebo teploty. Úspech pera na
domácom trhu, ale aj v zahraničí viedol k tomu,
že počas nasledujúceho roka bolo na trhu k dis-
pozícii v 12 rôznych prevedeniach.
V dnešnej dobe sú písacie potreby Lamy známe
predovšetkým vďaka svojej dokonalosti a zame-
raniu na skutočne funkčný dizajn. Za ich súčas-
ným úspechom stojí syn zakladateľa značky
Dr. Manfred Lamy, ktorý sa v r. 1962 ujal marke-
tingu firmy a čoskoro začal spolupracovať s tými
najlepšími dizajnérmi z celého sveta.
Sám Manfred Lamy nie je dizajnérom, avšak di-
zajn považoval počas celej profesionálnej kariéry
za jeden z pilierov kvalitnej značky písacích ná-
strojov. Za svoje celoživotné úsilie získal v roku
2008 titul Osobnosť nemeckého dizajnu. Jeho fi-
lozofiou bolo vytvárať písacie potreby, ktorých
74

