Page 4 - Luxusné darčeky 2020
P. 4
PARKER
História značky Parker stavené perá sa po dizajnovej stránke zhodovali
začína v osemdesiatych s Duofoldom, na trh však boli uvedené pod ná-
rokoch devätnásteho sto- zvom Jade Pens, ktorý odkazoval na svetlo ze-
ročia, keď si chudobný lenú farbu prvého modelu pripomínajúce ušľa-
učiteľ telegrafie George chtilý nerast jadeit. Necelý rok potom bola celá
Safford Parker privyrábal séria opäť zaradená pod názov Duofold.
predajom písacieho ná-
činia svojim študentom. Pre demonštráciu jedinečných vlastností svojich
Pretože sa za ponúka- výrobkov zvolil Parker formu senzácie a nechal
ný tovar cítil zodpoved- zhodiť nové plastové perá z Aeroplánu letiaceho
ný, všetky zle fungujúce 915 m nad zemou, z 25. poschodia výškovej budo-
kúsky sám opravoval. Pri tejto činnosti čosko- vy alebo medzi rozoklané skaliská na dno Grand
ro došiel k poznaniu, že by mohol vyrobiť lepší Canyonu. Správa o tom, že prežili tieto náročné
produkt, a že keď bude dobrý, ľudia si ho určite skúšky bez úhony, potom bola uverejnená v rade
kúpia. Prvé plniace pero Parker bolo patentované novín a rýchlo sa rozšírila po celej Amerike. To-
v roku 1889. váreň Parker vzápätí zaznamenala rekordný od-
byt, aj keď jej produkty sa predávali omnoho dra-
Od samého začiatku bola táto značka vnímaná hšie ako písacie potreby konkurenčných značiek.
ako záruka kvality a dlhej životnosti, zásadný
zlom však priniesli až 20. roky minulého storo- Dvadsiate roky je tak možné označiť za predel,
čia. V tú dobu prišiel jeden z manažérov spoloč- v ktorom sa zo značky Parker stal svetový líder
nosti s revolučným nápadom vyrobiť robustné
pero vo výraznej červeno-oranžovej farbe (vte-
dy bola úplná väčšina pier čierna) a s masívnym
zlatým hrotom. Model menom Duofold sa mal
navyše na trhu objaviť za viac ako dvojnásobok
obvyklej ceny.
Pre testovanie prvých vzoriek bolo zvolené Chi-
cago. Na jar 1922 sa tu do terénu vydalo desať
obchodných zástupcov vybavených plagátmi
a kladnými referenciami od predajcov, zatiaľ čo
v miestnych novinách bola objednaná intenzívna
trojmesačná reklamná kampaň. Úspech Duofol-
du bol taký, že len počas prvého týždňa presia-
hol obrat z predaja náklady na reklamu. Rovnaký
postup teda Parker uplatnil aj v ďalších mestách
a na konci leta toho istého roku bola spustená ce-
lonárodná reklamná kampaň. Rok 1922 značka
Parker uzatvárala so 77% nárastom obratu v po -
rovnaní s predchádzajúcim rokom.
Perá sa v tú dobu vyrábali z tvrdej čiernej gumy,
materiálu tvárneho a pritom pomerne, ale nie
úplne, odolného proti mechanickému namáha- v oblasti luxusných písacích potrieb. A v nastú-
niu a chemickému pôsobeniu atramentu. V roku penej ceste Parker pokračoval aj naďalej. Jeho
1926 Parker predstavil prvé pero z umelej hmoty výrobky sa vyznačovali mimoriadnou kvalitou,
s doživotnou zárukou. Polymér Permanite pou- precíznosťou spracovania a využitia poznatkov
žívaný na výrobu sa vyznačoval vysokou odol- modernej vedy pre zdokonalenie úžitkových
nosťou, a navyše bol výrazne ľahší ako do tej vlastností.
doby stále bežne používaná guma. Novo pred-
2